heart beet - בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי Boswellia serata - Frankincense
  
הרטביט 
'Take a Bit of Beet and Beat...'
                                                                      Yosi Shevach




                                
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 










 

בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי  Boswellia serata - Frankincense


מאת: יוסי שבח PhD, RNa MIHA, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

תוכן עניינים

שמות הצמח ומשפחה 
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

שם בוטני: Boswellia serata
שם פרמצבטי: Gummi olibanum
מיני בוסווליה נוספים:  Boswellia carterii, Boswellia papyrifera , Boswellia rivae, Boswellia frereana, Boswellia thurifera, Boswellia dalzielii, Boswellia sacra, Boswellia glabra
שם עברי: לבונה / שרף לבונה
שם ערבי: לובאן (Luban)
שם אנגלי: אוליבנום הודי (Indian olibanum) / פרנקינסנס (Frankincense)
שם הודי / סנסקריט: שאלאקי (Shallaki) / סלאי גוגל (Salai guggal)
שם סיני / מנדריני: רו קסיאנג (Ru xiang)
שם יפני: ניוקו (Nyuko)
שם קוריאני: יוהיאנג (Yuhyang) 
משפחה: בשמיים (Burseraceae)

תיאור כללי: 
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

הסוג Boswellia כולל מינים שונים כגון Boswellia serata שמקורו בהודו ומינים נוספים בעלי שימושים דומים או חלקיים כגון Boswellia carteri שמקורו בסומליה,  Boswellia papyrifera  ו - Boswellia rivae  שמקורם באתיופיה, ומינים אחרים כמו Boswellia frereana, Boswellia dalzielii, Boswellia sacra ו - Boswellia glabra.

על פי מסקנת חוקרים, מקור הלבונה המשמשת ברפואה הסינית המסורתית, ב – 3 מינים לפחות: Boswellia sacra, Boswellia papyrifera  ו - Boswellia serrata (Sun et al, 2011).

בוסווליה הוא עץ המתנשא עד לגובה של 3.5 מטר בקירוב. גדל באופן טבעי בהודו, צפון-מזרח אפריקה ודרום-מערב אסיה (ארצות ערב).

לצורך הפקת גבישי הבוסווליה, מקולפות רצועות מקליפת גזע העץ הגורמות להפרשת נוזל המתגבש כעבור זמן ונאסף בצורת גבישים חסרי צורה מוגדרת ובגדלים שונים.
גבישים אלו מורכבים משמן נדיף, גומי ושרף (oleo-gum-resin).
מבוסווליה מפיקים שמן נדיף הנקרא שמן פרנקינסנס (Frankincense oil) ובעברית שמן לבונה.

חלק בשימוש:
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

גבישים המורכבים משמן נדיף, גומי ושרף (oleo-gum-resin). גבישים אלו מכונים שרף.

רכיבים עיקריים:
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

שמן נדיף, גומי ושרף (oleo-gum-resin): גבישי בוסווליה מורכבים ביחס של 3% - 8% שמן נדיף, 60% - 70% שרף ו – 27% - 35% גומי.

חומצות בוסווליות (Boswelic acids): ההשפעות הבריאותיות של בוסווליה מיוחסות בעיקר לחומצות הבוסווליות, בפרט בכל הנוגע להשפעות נוגדות דלקת ולמחלות הקשורות לתהליכים דלקתיים כגון סרטן.

אחת הדרכים לזהות ולהבדיל בין מיני צמחים השייכים לאותו סוג כדוגמת בוסווליה, היא זיהוי רכיב או מספר רכיבים אופייניים לכל מין המשמשים כסמן זיהוי. לדוגמה, הרכיבים incensole ו - incensole acetate הם סמנים ספציפיים של - Boswellia papyrifera , הרכיב ß-caryophyllene oxide הוא סמן מובהק של Boswellia carteri ו - Boswellia sacra, והרכיב serratol משמש לזיהוי Boswellia serrata (Paul et al, 2011).

שימוש מסורתי:
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

ברפואה ההודית משמש בוסווליה לטיפול בראומטיזם, במחלות עצבים, במחלות עור, דיזנטריה, אפתות, קשיי עיכול, טחורים, שלשול, זיהומים, ברונכיטיס, אסטמה, בעיות מחזור כגון אל וסת וכאבי וסת, ועוד. בנוסף לכך, כטיפול חיצוני משמש לריפוי פצעים.

בתימן נהוג היה ללעוס כמסטיק את גבישי הבוסווליה, לאחר ארוחה. מסיבה זו זכה לכינוי מסטיק תימני.
באופן מסורתי שימשו גבישי הבוסווליה להבערת קטורת בטקסים מסורתיים ושמן לבונה שימש לצרכים קוסמטיים ולטיפוח העור. לבונת הקטורת (Boswellia carteri) היא המין הנפוץ ביותר ששימש להבערת קטורת.
 
ברפואה הסינית משמש בוסווליה לטיפול בכאב טראומטי, בשלבים ראשונים של קרבונקלים, פצעים, נפיחות וכאב. כמו כן, בכאבים בחזה, בקיבה ובבטן. בנוסף לכך, כטיפול חיצוני כמשחה או כאבקה להפחתת נפיחות וכאב, ולהמרצת ריפוי פצעים, קרבונקלים ופגיעות טראומטיות, לרבות כאב, אדמומיות, ונפיחות של החניכיים, פה וגרון.
 

השפעות בריאותיות מבוססות מדע:
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

מחקרים  שנערכו על בוסווליה הציגו את השפעותיו ותכונותיו הבריאותיות כגון:

  • הפחתה בכאבי ברכיים והגדלת טווח תנועה באוסטיאוארתריטיס (מחלת פרקים שחיקתית ניוונית)
  • השפעה מטיבה במחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס ומחלת קרוהן
  • הפחתת תסמינים הקשורים לאסטמה כגון:
    • היעלמות קוצר נשימה
    • הפחתת מספר התקפים
    • עלייה בנפח נשיפה
    • הפחתת שקיעת דם
  • הפחתת כולסטרול כללי והעלאת HDL כולסטרול ("כולסטרול טוב")
  • הגנה על הכבד והכליות
  • פעילות נוגדת סרטן
  • וויסות תגובה אוטואימונית

תקצירי מחקרים והשפעות בריאותיות: 

מחקרים בבני אדם:

בוסווליה (שאלאקי) ואוסטיאוארטריטיס

במחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר ומוצלב שנמשך 8 שבועות בהשתתפות 30 מטופלים עם אוסטיאוארטריטיס של הברך, נמצא כי כל 15 המטופלים שקיבלו בוסווליה דווחו על הפחתה בכאבי הברך, עלייה בכפיפת הברך ועלייה במרחק ההליכה, בהשוואה לקבוצת הביקורת (Kimmatkar et al, 2003).

בוסווליה (שאלאקי) ואסטמה

במחקר אקראי, כפול סמיות ומבוקר שנמשך 6 שבועות בהשתתפות 80 חולי אסתמה. 23 גברים ו – 17 נשים בגילאי 18 – 75 בקבוצת המחקר שקיבלה תמצית בוסווליה, לעומת 16 גברים ו – 24 נשים בגילאי 14 – 58 בקבוצת הביקורת שקיבלה לקטוז. 70% מקבוצת המחקר הראו שיפור במצבם הבריאותי, לעומת 27% בקבוצת הביקורת. השיפור הבריאותי נמדד על פי פרמטרים כגון:
  • היעלמות תסמינים כגון קוצר נשימה, חרחור ומספר התקפים
  • עלייה בנפח נשיפה בשנייה, נפח נשיפה כללי ושעור שיא הנשיפה
  • ירידה בספירת האאוזינופילים ובשקיעת הדם
השפעת הבוסווליה מיוחסת לחומצות בוסווליות המצויות בה שהציגו עיכוב יצירת לויקטוריאנים (Gupta et al, 1998).

בוסווליה (שאלאקי) ומחלות מעי דלקתיות

במחקר בהשתתפות 17 גברים ו – 13 נשים בגילאי 18 - 48 עם קוליטיס כרונית, נעשתה השוואה בין תמצית בוסווליה לבין התרופה סולפסלאזין במשך 6 שבועות. תמצית בוסווליה ניתנה לקבוצת המחקר (20 משתתפים) במינון 300 מ"ג 3 פעמים ביום ולקבוצת הביקורת (10 משתתפים) ניתנה התרופה סולפסלאזין* במינון 1 גרם 3 פעמים ביום. 18 מטופלים מקבוצת המחקר הראו שיפור באחד או יותר מהפרמטרים כגון מצב הצואה, היסטופתולוגיה, לרבות ערכים בדם של המוגלובין, ברזל, סידן, זרחן, חלבונים ועוד. לעומת זאת, 6 מקבוצת הביקורת הציגו תוצאות דומות בפרמטרים השונים. בנוסף לכך, 14 מטופלים בקבוצת המחקר לעומת 4 בקבוצת הביקורת הגיעו למצב הפוגה בקוליטיס. החוקרים סיכמו כי תמצית בוסווליה יכולה להיות יעילה בטיפול בקוליטיס כרונית עם מינימום תופעות לוואי. מנגנון הפעולה של בוסווליה מיוחס לחומצות הבוסווליות המצויות בו המעכבות את האנזים 5-ליפואוקסיגנאז. אנזים זה משחק תפקיד מרכזי ביצירת לויקוטיאינים מקדמי דלקת (Gupta et al, 2001).
*סולפסלאזין: תרופה נוגדת דלקת שאינה סטירואידית המשמשת לטיפול במחלות מעי דלקתיות ובדלקת מפרקים שגרונית. מוכרת גם בשם חומצה 5-אמינוסאליצילית (5-ASA)

במחקר אקראי, כפול סמיות בהשתתפות מטופלים עם מחלת קרוהן, נעשתה השוואה טיפולית בין תמצית בוסווליה לבין התרופה מסלאזין*. תוצאות מחקר זה הראו כי אם לוקחים בחשבון את היעילות והבטיחות, נראה כי תמצית בוסווליה עולה על התרופה מסלאזין במונחים של הערכת יעילות מול סיכון (Gerhardt et al, 2001).
*מסלאזין: תרופה נוגדת דלקת שאינה סטירואידית המשמשת לטיפול במחלות מעי דלקתיות. מוכרת גם בשם חומצה 5-אמינוסאליצילית (5-ASA)
 

מחקרים בחיות:

בוסווליה (שאלאקי), קליקוזאמינוגליקאנים והקשר למחלות פרקים

במחקר על חולדות נמצא כי בוסווליה וחומצות בוסווליות לא גרמו לשינוי בכמות גליקוזאמינוגליקאנים*. לעומת זאת, תרופות נוגדות דלקת שאינן סטירואידיות כגון קטופרופאן** גרמו להפחתה משמעותית ביצירת גליקוזאמינוגליקאנים (Reddy et al, 1989).

מחקר זו מחדד את מגבלת השימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטירואידיות, אשר מחד נוגדות דלקת אך מאידך בעלות פוטנציאל לפגיעה בנוזל הסינוביאלי ובסחוס המצויים במפרקי הגוף בעקבות הפחתת יצירת גליקוזאמינוגליקאנים. לעומת זאת, חומרים טבעיים כדוגמת בוסווליה וחומצה בוסוולית פועלים כנוגדי דלקת, אך לא פוגעים ביצירת גליקוזאמינוגליקאנים החיוניים לבריאות ושלמות רכיבי המפרקים בגוף.
עובדה זו מחזקת את ההיגיון שבשימוש בחומרים טבעיים כדוגמת בוסווליה בטיפול במחלות דלקתיות בכלל ובמחלות פרקים דלקתיות בפרט.

*גליקוזאמינוגליקאנים: רכיבים המצויים במרכיבי רקמות חיבור, בסחוס ובגידים וחיוניים לשלמותם, כמו כן, מצויים בנוזל הסינוביאלי המשמש כחומר סיכה במפרקי הגוף השונים.
***קטופרופאן: תרופה אנטי דלקתית ואנטי ראומטית משככת כאבים
 

בוסווליה (שאלאקי) ויתר שומני דם

חולדות שהוזנו בדיאטה אתרוגנית* בתוספת תמצית בוסווליה למשך 90 יום, נראתה הפחתה של 38 – 48% בכולסטרול הכללי ועלייה של 22 – 30% ב - HDL כולסטרול ("הכולסטרול הטוב"). בנוסף לכך, נראתה השפעה מגינה על הכבד והכליות הודות להיפוך ברמות הגבוהות של אנזימי הכבד (SGPT) והאוריאה בדם (Pandey et al, 2005).
 

בוסווליה (שאלאקי) ופעילות נוגדת סרטן

חומצה בוסוולית הציגה פעילות נוגדת גידול במודל עכברים עם גידול מסוג ארליך. פעילות זו הוצגה ע"י הפחתת נפח הגידול ומשקל הגוף בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף לכך, עלתה שרידות קבוצת המחקר שקיבלה את החומצה הבוסוולית, לרבות הפחתת גורמי גדילה של כלי דם ורמות  TNF- α (Agrawal et al, 2011).

נגזרת חומצה בוסוולית (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) שניתנה לעכברים להם הושתל גידול ערמונית ממקור אנושי, עיכבה את צמיחת הגידול. ההשפעה נוגדת הגידול יוחסה לדיכוי יצירת כלי דם חדשים המזינים את הגידול. דיכוי יצירת כלי הדם החדשים התרחש בעקבות דיכוי גורמי גדילה של כלי דם (Pang et al, 2009).

במחקר על עכברים נמצא כי חומצה בוסוולית (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) עיכבה גדילה וגרורות של סרטן המעי הגס והחלחולת ממקור אנושי. נגזרת החומצה הבוסוולית שניתנה לעכברים להם הושתל גידול של המעי הגס והחלחולת ממקור אנושי, הקטינה את נפח הגידול ועיכבה תהליך גרורתי. הנגזרת הראה יעילות גבוהה בדיכוי גרורות מרוחקות לכבד, לריאות ולטחול. בין מנגנוני הפעולה שיוחסו להשפעות אלו נכללו דיכוי גורם גרעיני קאפה B (NF-kappaB) ברקמת הגידול, לרבות עיכוב ביטוי האנזים מקדם הדלקת, ציקלואוקסיגנאז-2 (Yadav et al, 2011).

בוסווליה (שאלאקי) והשפעתה בסוכרת סוג-1

סוכרת סוג-1 היא מחלה אוטואימונית בה תהליכים דלקתיים כרוניים גורמים להרס תאי בטא בלבלב ומחסור באינסולין. במודל עכברים עם סוכרת סוג-1 נמצא כי מתן תמצית בוסווליה בזריקה תוך פריטונאלית הובילה להשפעות הבאות:
  • מניעת עלייה ברמות הגלוקוז בדם
  • מניעת הסתננות לימפוציטים אל איי לנגרהנס* בלבלב
  • מניעת מוות תאי מתוכנן (אפופטוזיס) של תאים באיי לנגרהנס בלבלב
  • מניעת התכווצות גודלם של איי לנגרהנס בלבלב
  • מניעת עלייה ברמות IL-1A, IL-1B, IL-2, IL-6, IFN-γ, TNF-α
החוקרים הסיקו כי תמצית בוסווליה מנעה הרס של איי לנגרהנס בלבלב ויתר גלוקוז בדם, כנראה ע"י עיכוב יצירה או פעילות ציטוקינים המקושרים להשראת דלקת באיי לנגרהנס כחלק מתהליך אוטואימוני (Shehata et al, 2011).
*איי לנגרהנס: מקבצים של תאים מסוגים שונים המצויים בלבלב ומפרישים הורמונים, כדוגמת תאי בטא המפרישים אינסולין.

מחקרים במבחנה:

בוסווליה (שאלאקי) וסרטן

נגזרת חומצה בוסוולית (Acetyl-keto-beta-boswellic acid) גרמה למוות תאי מתוכנן בתאי סרטן ערמונית. על פי החוקרים, נראה כי נגזרת החומצה הבוסוולית גרמה לאפופטוזיס (מוות תאי מתוכנן) דרך המרצת פעילות קולטני מוות* מסוג 5 (DR5) (Lu et al. 2008).
*קולטני מוות (Death Receptors): קולטני מוות הם קולטנים המצויים על פני שטח התאים והם מעבירים אל תוך התאים מסרים המאותתים לתא למות (התאבדות של התא).

בוסווליה (שאלאקי) ופרזיטים

סרטול (serratol) שבודד מבוסווליה נמצא נוגד פרזיטים גורמי מחלה בבני אדם. פרזיטים אלו כללו Trypanosoma brucei rhodesiense, Trypanosoma cruzi, Leishmania donovani, Plasmodium falciparum (Schmidt et al, 2011).

תופעות לוואי, התוויות נגד ובטיחות:
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

  • אין מידע מספק ומהימן בנוגע לבטיחות השימוש בבוסווליה כצמח מרפא בהיריון ובהנקה
  • לא ידוע על אינטראקציות עם תרופות

נמצא במוצרי הרטביט
בוסווליה – לבונה – פרנקינסנס - שאלאקי - Boswellia serata - Frankincense

ארתרוביט Arthrobeet™



























 


                        דף בית   אודות   סמלי הרטביט  מדריך הצמחים  מאמרים  פורמולות פטנט הרטביט  הרשמה והתחברות לחברים מדיניות   צור קשר   

                
                   
     Top page